• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Boende i hyreshus borde inte ge mycket bonus i kreditbetyget. Det är inte något uc har med som källa om jag minns rätt.
Tror du har rätt. Men det som slår mig är att det vore intressant att se en komplett lista på allt som räknas med utöver inkomster, förfrågningar osv. Men det finns ingen sån officiell va?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kraputt

V.I.P
Poäng: 687
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
824
Poäng
687
UCs metod tycks vara att applicera statistik på individnivå, vilket är ett kardinalfel eftersom statistik aldrig kan förutsäga individkarakteristika. Tänk själv, det finns en liten del av befolkningen som är närsynta eller vänterhänta. Om statistik var applicerbar på individnivå, så skulle alla ha perfekt syn och vara högerhänta eftersom sannolikheten för det är mycket större än att de behöver glasögon eller har vänster hand som dominant hand. Bara för att det finns en siffra associerat till en person, behöver det inte betyda att den siffran är signifikant för den personen.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
UCs metod tycks vara att applicera statistik på individnivå, vilket är ett kardinalfel eftersom statistik aldrig kan förutsäga individkarakteristika. Tänk själv, det finns en liten del av befolkningen som är närsynta eller vänterhänta. Om statistik var applicerbar på individnivå, så skulle alla ha perfekt syn och vara högerhänta eftersom sannolikheten för det är mycket större än att de behöver glasögon eller har vänster hand som dominant hand. Bara för att det finns en siffra associerat till en person, behöver det inte betyda att den siffran är signifikant för den personen.
Ligger helt klart något i det. Siffrorna blir väldigt trubbiga ibland. Om jag ser på min egen situation just nu är den ekonomiska hälsan bättre än på länge (nåväl, på några år i alla fall). Men min UC har blivit sämre för varje framsteg mot färre lån och lägre räntor det senaste halvåret eftersom det har inneburit fler förfrågningar.

Antar att det helt enkelt är väldigt svårt att skapa ett helt relevant och rättvist kreditbedömningsverktyg. Och det har jag full förståelse för. Däremot kan jag tycka att siffrorna de presterar generellt har haft på tok för stor påverkan på låneinstitutens beslutsfattande och därmed på människors privatekonomi.

Jag förstår inte heller fenomenet att man jämförs med andra i sin grupp. Om jag plötsligt byter jobb och får mycket högre lön (vilket ju ingen egentligen kan påstå är dåligt för ens ekonomi) så får jag ju ofta ett sämre betyg eftersom jag jämförs med andra med höga löner. Låter lite som betygssystemet i skolan (1-5) som ersattes i början av 90-talet för att det var så dumt och orättvist.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 602
Poäng
10 387
Tror du har rätt. Men det som slår mig är att det vore intressant att se en komplett lista på allt som räknas med utöver inkomster, förfrågningar osv. Men det finns ingen sån officiell va?
Nej och det är nog tänkt att det ska finnas en del affäeshemligheter.
Det är ju inte meningen att man ska sysselsätta skatteverket och andra för att få bättre kreditbetyg. Betyget ska spegla hur det ligger till bara.
 

Juan

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 November 2023
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
12
Poäng
51
Vad tror ni jag kommer få för uc score har en inkomst på 374000kr underskott 17000kr 3 anmärkningar (1 utmätning försök går ut 20231130 (2 trafikförsäkring 38000kr går ut 20231211 (3 alektum 620kr går ut 20240630 har endast 2ff min uc betyg ligger nu på 10.6% uc score 507 blanco lån Thorn 39000kr vad tror ni mitt uc betyg kommer hamna på efter dom 2 första anmärkningarna försvinner o finns det chans till lån
 

Lina

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
1 Februari 2016
Meddelanden
64
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Hej.
jag har en fråga angående UC.
jag har fått en räkning som ligger hos kronofogden. Jag ska skriva under och efter de har jag 10 dagar på mig att betala eller bestrida.
men om någon tar en UC innan de, kommer skulden synas på min UC eller syns de som aktuellt skuldsaldo först efter sk utslag?
Tacksam för svar
 

AvalonC

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
26
Poäng
101
Har en fråga:

Hur kommer det sig att jag på "minkreditkoll" bara har typ 50% bra omdöme, medan "kreddy" säger att jag har "utmärkt" betyg?

Vill inte betala för uc, så jag vet inte vad jag har för siffror där...

Räknar de olika sidorna på olika sätt?
 

Bilagor

  • Collage_2023-11-06_21_00_38.jpg
    Collage_2023-11-06_21_00_38.jpg
    123 KB · Visningar: 64

Juan

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 November 2023
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
12
Poäng
51
Har en fråga:

Hur kommer det sig att jag på "minkreditkoll" bara har typ 50% bra omdöme, medan "kreddy" säger att jag har "utmärkt" betyg?

Vill inte betala för uc, så jag vet inte vad jag har för siffror där...

Räknar de olika sidorna på olika sätt?
Kreddy = UC minkreditkoll = creditsafe
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp